Jeg er i øjeblikket til PromaxBDA i Paris. En årlig mulighed for at suge til sig fra nogle af de største indenfor markedsføring af TV-programmer.
PromaxBDA blev åbnet af AOL’s David Shing. Den australskfødte teknologiprofet lagde ud med en sjov pointe, som folk synes at have taget til sig, i hvert fald at dømme ud fra antallet af tweets det gav. Stop med at kalde tablets, smartphones og computere for ” second screen”. Ingen går rundt med et tv på sig, så de må betragtes som first screen.
Noget kunne tyde på, at det er sådan vi skal til at tænke i tv-branchen. At folk ser tv og er online samtidig, det er der ikke noget særligt nyt i. Men mulighederne for at have seerne aktiveret online med programrelateret indhold, imens de ser tv, det er noget som i øjeblikket er i en rivende udvikling.
Et eksempel på dette er den engelske app Zeebox. En app der fungerer som socialt netværk og social tv-platform på mobile enheder, herunder iPad, iPhone, Android og web. Zeebox leverer programrelateret indhold til seerne, imens de ser programmerne. Det kan være opskrifter fra det madprogram, de følger, ekstra oplysninger om de medvirkende, eller oplysninger om lignende programmer de måske efterfølgende kunne have interesse i at se.
Zeebox åbner naturligvis også op for et hav af annonceringsmuligheder. Tv-kokkens køkkenredskaber kan købes direkte fra app’en, imens han laver mad på fjernsynet etc.
Men for mig at se ligger de mest spændende perspektiver i app’ens muligheder for at seerne kan interagere med programmerne. Direkte programmer kan lave seer-afstemninger og meningsmålinger, og udsendelser kan præges af seerne hjemme fra sofaen.
Det skal blive spændende at se, hvornår vi i Danmark kommer med på vognen, og får vores egen pendant til Zeebox. I første omgang vil det nok kræve, at tv-cheferne forstår, at tv’et ikke længere er den primære skærm.
Mere om Zeebox på Wikipedia
0 Kommentarer